INTERVJUER
Här är intervjuer som tidigare publicerats i vår tidskrift, med
regissörer, skådespelare och andra som arbetat med Shakespeare.
Vissa intervjuer förekommer också under Artiklar och respektive pjäs
© Shakespearesällskapet och respektive skribent
Intervjuer med följande personer: Per Myrberg, Adrian Noble, Philip Zandén, Rikard Wolff, Sven Wollter, Lasse Åkerlund, Leif Zern, Jonas Cornell, Thomas Segerström, Lotta Grut, Christer Cederlöf, Ilona Huss Walin, Jalle Lindberg, Lena R Nilsson, Lena Fridell, 1 2 3 Schtunk, Ole Anders Tandberg, Aksel Morisse, Björn Gustafsson, Ronny Danielsson, Gun Arvidsson, Moa Myrén, Kickan Holmberg, Bo Swedberg, Jasenko Selimovic, Henric Holmberg, Rolf Lassgård, Torbjörn Astner, Ulrika Wedin, Mikaela Hagelberg, Alexander Mørk-Eidem, Hank Rogerson.
Tidigare utlagda under Shakespeare eller under respektive pjäs:Staffan Valdemar Holm, Stina Ekblad x 2, John Caird, Malin Ek, Jasenko Selimovic, Erland Josephson, Erik Ehn, Niklas Rådström, Börje Ahlstedt, Jan Mark, Alexander Öberg, Barry Kyle, Rolf Degerlund, Tamara Harvey.
Per Myrberg
Om Lika för lika
Det är en slags moralitet, om än en egendomlig sådan. Det är många trådar att foga ihop på slutet och det går väl egentligen inte så bra; det är med ett nödrop han får ihop det Shakespeare.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Adrian Noble
Före detta chefen för Royal Shakespeare Company om Falstaff och om hur han vill göra Shakespeare
Falstaff har många mänskliga svagheter och vi känner både medkänsla och kärlek för honom.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Philip Zandén
Om en uppsättning på Stockholms stadsteater med Helena Bergström som Hamlet
Intervju: Roland Heiel
Läs
Rikard Wolff
Om Puck i En midsommarnattsdröm 2006 och om Rikard III samma år
Det finns något oerhört mänskligt och humanistiskt i Shakespeares texter
Intervju: Roland Heiel
Läs
Sven Wollter
Om två (eller tre) stora roller
Man måste använda huvet för att öppna hjärtat!
Intervju: Roland Heiel
+
Lasse Åkerlund
En öl, en termos, en tomat och en mosbricka är några av rollinnehavarna idenna mycket annorlunda tolkning av Macbeth.
Intervju: Roland Heiel
Läs båda
Leif Zern
Om Shakespeare, om trender inom teatern och om hans roll som teaterrecensent (2004)
Intervju: Roland Heiel
+
Jonas Cornell
Om Slutet gott, allting gott på Stockholms stadsteater 1971
Intervju: Kent Hägglund
Läs
Thomas Segerström
Om uppsättningen av En midsommarnattsdröm på Romateatern 2002
Det finns många aspekter på En midsommarnattsdröm, fler och fler aspekter ju mer man tränger in i pjäsen. Där finns könsroller, det manliga kontra det kvinnliga. Jag försöker hitta sånt vi kan känna igen i nuet.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Lotta Grut
Om sin pjäs Offelia kom igen - på Unga Roma, Gotland
Ofelia finns bara i relation till alla andra.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Christer Cederlöf
Fäktmästaren som har fäktats i många år och arbetat med både balett, opera och teater:
Fäktningen blir en konfliktlösare. I stället för att skjuta varann så fäktas man.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Ilona Huss Walin
Konstnären som satte upp Hamlet, först med barn och sedan med med råttor som skådespelare
Att du nu undrar hur det ska bli och hur det ska gå är en del av själva projektet.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Jalle Lindberg
Om sin uppsättning av Förväxlingar på Norrbottensteatern:
Från Plautus till Bröderna Marx går en rak linje.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Lena R Nilsson
Om sitt arbete med att översätta Shakespeares sonetter:
Det känns som om jag också har kommit människan Shakespeare nära.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Lena Fridell
Dramaturg på Backa Teater i Göteborg. Med Shakespeare från Göteborg till Alexandria. Om en uppsättning av En midsommarnattsdröm
– En sak som diskuteras mycket är Hermias vägran att gifta sig med den som fadern har bestämt. Detta kommer förstås att landa på ett annat sätt i Egypten.
Intervju: Roland Heiel
Läs
1 2 3 Schtunk - clowner spelar Shakespeare
Om Hamlet - om vi hinner och Macbeth - alla dör på slutet
Intervju: Linn Heiel Ekeborg
Läs
Ole Anders Tandberg
Om sin uppsättning av Hamlet på Uppsala stadsteater 2004:
Man misstänker att Shakespeare tänkte: Nu ska jag skriva nånting som dom aldrig kommer att få till! (om Hamlet)
Intervju: Kent Hägglund
+
Aksel Morisse
Om rollen som Hamlet på Uppsala stadsteater 2004
Intervju: Kent Hägglund
Läs
Björn Gustafsson
Om Macbeth som enmansföreställning med dockor som fungerar som ett slags markörer för att publiken ska hålla isär rollerna.
Intervju: Roland Heiel
+
Ronny Danielsson
Om Som ni vill ha det
Där Shakespeare har lekt är det väldigt roligt att leka vidare.
Intervju: Ulf Nilsson
Läs båda
Gun Arvidsson
Spelade Beatrice i Mycket väsen för ingenting 1963
Intervju: Kent Hägglund
+
Moa Myrén
Spelade Beatrice i Mycket väsen för ingenting 1978
Intervju: Kent Hägglund
+
Kickan Holmberg
Spelade Beatrice i Mycket väsen för ingenting 1992
Intervju: Kent Hägglund
+
Bo Swedberg
Regiassistent i Mycket väsen för ingenting 1963
Intervju: Kent Hägglund
Läs alla fyra
Jasenko Selimovic
Om Stormen på Göteborgs Stadsteater 2002
Det kommer att bli en annorlunda Storm
Intervju: Roland Heiel
Läs
Henric Holmberg och Rolf Lassgård
Om Stormen på Göteborgs Stadsteater 2002
– Prospero är här regissören som sätter upp pjäsen, Caliban är en av skådespelarna och Ariel är inspicient.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Torbjörn Astner
Om En vintersaga på Östgötateatern 2004
Kärnan i pjäsen är för mig hur föräldrar, i det här fallet pappan, agerar och vad det åstadkommer med en familj som går i kras med följden att ett barn till och med dör.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Ulrika Wedin
Kostymtecknare intervjuas om kläderna och deras betydelse
Plötsligt hörde man: RIIITSCH!!! Någon bakom scen bytte kläder.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Mikaela Hagelberg och Lotta Grut
Idén att göra Shakespeare för en ung publik dök upp redan under de första somrarna på Roma.
Vi upptäckte att det kom så himla många barn och ungdomar till de föreställningar som vi hade skapatför en vuxen publik.
Intervju: Kent Hägglund
Läs
Alexander Mørk-Eidem
Om sin uppsättning av En midsommarnattsdröm på Stockholm stadsteater 2006-2007
Vi vill försöka ge en ny upplevelse både för dem som sett pjäsen och för dem som inte alls vet vad det är.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Hank Rogerson
Filmaren som gjorde Shakespeare behind bars, en film om tungt kriminella interner i och deras uppsättning av Stormen
Vi såg dem repetera, vi arbetade med filmen och vi såg fantastiska saker hända med dem.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Följande intervjuer finns sedan tidigare under ARTIKLAR
och där under 'Shakespeare' eller under respektive pjäs:
Staffan Valdemar Holm
Om sin version av Hamlet med Claudius och Gertrud som 'dyngraka' och Ofelia som freestylelyssnande tonåring med obscena visor på sin repertoar.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Stina Ekblad
– Om det går för lång tid utan att jag på något sätt får syssla med Shakespeare känns det lite fattigt. (Stina Ekblad)
Intervju: Roland Heiel
+
John Caird
Det borde göras många fler översättningar av Shakespeare till svenska. Många av pjäserna finns
bara i gamla versioner. Språket förändras så snabbt att en översättning bara håller i 25-30 år. (John Caird)
Intervju: Kent Hägglund
Läs
Malin Ek
Om sin roll som Shylock i Köpmannen i Venedig på Dramaten 2004-2005
Intervju: Kent Hägglund
Läs
Stina Ekblad
Om rollen som Portia i Köpmannen i Venedig på Dramaten 2004-2005
Intervju: Roland Heiel
Läs
Jasenko Selimovic
– Shakespeares pjäser är filosofiska diskussioner. Samtidigt är många pjäser rena deckare. Pjäserna är också oerhört vackra poetiska verk. För det fjärde är det förstås dramatik.
Läs
Erland Josephson
Vid 16 års ålder spelade han Antonio i Köpmannen i Venedig. Det var på gymnasiet. Regissören var 21 år och hette Ingmar Bergman.
– Jag har haft mycket roligt med Shakespeare.
Intervju: Roland Heiel
Läs
Erik Ehn
– Teater är en överenskommelse med publiken: "Det här är kungen va!" Ingen säger då: "Nä nä jag såg honom på 'Seven-Eleven' för en timme sen!
Intervju: Roland Heiel
Läs
Niklas Rådström
– Att säga hur jag kom i kontakt med Shakespeare första gången är ungefär som att säga 'när åt jag Kalles kaviar första gången?'
Intervju: Roland Heiel
Läs
Börje Ahlstedt
Om Kung Lear på Dramaten 2003
Priset för att hitta sig själv är att man måste förlora sig själv.